Nya lamellrondeller för ytkonditionering med vinkelslip

Ytkonditioneringsrondeller används för gradning, mattering, rengöring samt rost- och färgborttagning på alla typer av metaller och icke-järnmetaller. Flexovit lanserar ett nytt sortiment lamellrondeller för ytkonditionering avsedda för användning med vinkelslip.

De nya ytkonditioneringsrondellerna, som har beteckningen Speedoflex, har sliplameller av polernylon som är tillverkade med högpresterande slipmedel som ger högre avverkning och finare yta än konventionella slipmedel. Tack vare ett nytt bindemedel så elimineras risken för smetning och tidsödande ombearbetningar enligt tillverkaren. Lamellerna som monterats överlappande på en stödplatta av glasfiber gör rondellen mycket flexibel och följsam varför den är lämpad för bearbetning av profiler och konturer.

Flexovit Speedoflex ytkonditioneringsrondeller finns i 115 mm och 125 mm diameter och i grovlekar från Grov till Mycket fin. De är idealiska för rengöring och lättare gradning samt bearbetning av TIG-svetsar på rostfritt stål. Rondellerna är ett utmärkt komplement till fiberrondeller och konventionella lamellrondeller med slipduk. De ger ett mycket jämnt och fint repmönster med låga Ra-värden.

”Tack vare de nya lamellrondellernas flexibla konstruktion får man en mycket följsam bearbetning och dessutom utan smetning vilket gör dem idealiska för till exempel gradning och ytbearbetning av rostfritt.” säger Peter Lindell, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.