Effektivare slipning med nya lamellrondeller

Lamellrondeller används i vinkelslipmaskiner för slipning, gradning, kantbrytning, ytförbättring etc. Flexovit lanserar ett nytt sortiment lamellrondeller för slipning av kolstål, rostfritt och legeringar. De nya lamellrondellerna, som har beteckningen Mega-Line Pink, ger aggressiv och komfortabel slipning samt sänker den totala slipkostnaden per bearbetad detalj enligt tillverkaren.

Rondellens sliplameller har ett kraftigt ryggmaterial av polyester- och bomullsduk (polycotton). Slipmedlet utgörs av en unik blandning av ett nytt keramiskt slipmedel i kombination med Zirkon-slipmedel. Denna kombination gör att Mega-Line Pink avverkar snabbt och komfortabelt tack vare det keramiska slipmedlet samt har lång livslängd tack vare det motståndskraftiga Zirkon-slipmedlet. Detta ger aggressiv avverkning i kombination med lång livslängd samtidigt som man får bättre ytfinhet enligt tillverkaren.

Tack vare en värmereducerande beläggning (supersize) och ett kraftigt ryggmaterial får man effektiv slipning även vid högt arbetstryck och vid slipning av värmekänsliga material utan risk för bränning av arbetsstycket. Lamellrondellerna har även extra många sliplameller vilket bidrar till den långa livslängden. Mega-Line Pink lamellrondeller, som har en iögonenfallande rosa färg, finns i kornstorlekar från 40 till 120 och i 115 mm och 125 mm diameter. De finns i två olika utföranden: Plana och konvexa, båda med stödplatta av glasfiber. De är särskilt lämpade för grov till mellangrov slipning med medium – högt arbetstryck i maskiner med minsta rekommenderade effekt av 1.100 W.

“Med Mega-Line Pink lamellrondeller kan man uppnå betydande produktivitetsökningar eftersom man får en lägre total slipkostnad. Dessutom blir arbetet bekvämare för operatören tack var den låga vibrationsnivån.” säger Peter Lindell, försäljningsansvarig på Saint-Gobain Abrasives AB.