EHS Day 2016

Veilig gedrag is de kern voor veiligheidscoördinator Karin

Op 11 oktober is het zo ver. Wereldwijd vieren 195.000 medewerkers van Saint-Gobain duurzaamheid, gezondheid en veiligheid tijdens de Environment, Health and Safety Day (EHS-day). Ondanks dat deze begrippen op 11 oktober een dag in de spotlight staat, zijn het dagelijks terugkerende onderwerpen binnen Saint-Gobain Abrasives.

“We streven naar een veilige en gezonde werkomgeving waarin iedereen elkaar stimuleert en motiveert om zich veilig te gedragen” zegt veiligheidscoördinator Karin van Veen.
Karin, werkzaam bij Saint-Gobain Abrasives in Eibergen heeft als doel de veiligheid binnen het bedrijf te optimaliseren, maar richt zich ook op duurzame en milieubewuste productie. “We werken naar de ideale situatie van nul ongevallen en milieu-indicenten per jaar, geen beroepsziekten en geen verspilling van energie en grondstoffen”.

VEILIGHEID VANAF DE EERSTE DAG

Karin is zich als veiligheidscoördinator extra bewust van de gevaren en risico’s waaraan medewerkers, bezoekers en contractors blootgesteld kunnen worden. “Om onze medewerkers en het milieu zoveel mogelijk te beschermen proberen we er alles aan te doen om risico’s te inventariseren, analyseren en te reduceren”.

Als succesvolle innovatie benoemt ze het introductieprogramma voor nieuwe medewerkers en flexwerkers. “Sinds begin dit jaar zijn we gestart met dit introductieprogramma. Nieuwe medewerkers en flexwerkers bekijken de veiligheidsfilm, dragen een herkenbaar groen t-shirt, volgen minimaal 2 veiligheidstrainingen en worden geïnterviewd door middel van een SMAT (Safefty Management Audit Tool). Deze laatste tool test of de medewerkers voldoende kennis hebben van de veiligheidsregels”.
Een aanzienlijke daling in het aantal ongevallen onder nieuwe medewerkers op de werkvloer is zichtbaar.  “Na het goed afronden van het programma ruilen ze het groene shirt in voor een standaard werkshirt” zegt Karin, “Dit alles draagt bij aan een groter veiligheidsbewustzijn bij medewerkers. Zo is de zelftraining Hand & Finger safety door 82% van de nieuwe medewerkers met een 9 of hoger afgerond en had 99% een voldoende voor de zelfstudie Voertuigen en Voetgangers”.
FOTO: Rositha Bartelds, een trotse flexwerker, ontvangt een standaard werkshirt nadat zij het introductieprogramma heeft afgerond.